Blogga eller inte blogga?

Hej alla som fortfarande läser min blogg. Vet att jag sagt det många gånger det här med lite uppdateringar här i bloggen men det är inte så mycket intressant som händer i mitt liv just nu. Men kan ju berätta lite vad som hänt på sista tiden.

Ridskolan har ju startat, red Veneto första passet, gick sådär tycker jag. Är inte helt nöjd om man säger så. Han var väldigt stel och kändes ganska ovillig till arbetet. Lite stum i munnen så vi var försena på halterna mest hela tiden. I volten gick han och tryckte inåt hela tiden och var ganska off mot min skänken då jag försökte få honom att vilja arbeta "tillsammans" med mig.

Vi var på klassresa till Grisslehamn också och vi sov över där och hade ganska trevligt.

Jag har hjälpt till på Roo med tävlingarna osv.

Dressyrlektionen på Crillan i onsdags gick toppen! Hon var väldigt mjuk och inte alls så stel och motarbetad.

Igen ridningen för Pia i torsdags blev på min finaste Bruno. Han var inte riktigt sig själv tycker jag. Ovanligt lugn i boxen, krafsade inte och stretade inte emot när jag skulle sätta på tränset. Han tog halterna väldigt fint, behövde inte ta något i tyglarna. Det märks att han är riden med sitsen då han svarar direkt. Synd nog blev han väldigt ofokuserad till arbetet i volten. Han gick väldigt mycket upp med huvudet, vilket pia också sa. Så där brukar han ju inte gå med dig, så vi fick spänna in honom. Jag verkligen hatar att behöva spänna in hästar! Meningen är ju att de ska vilja arbeta tillsammans med oss och att det ska tycka det vi gör med dem är roligt. Det är ju tack vare att dem är så snälla djur dem låter oss rida och vara tillsammans med de. Det är just därför jag är så mycket mot graman tyglar, in spänning och spön. Jag skulle aldrig med mening vilja "tvinga" en häst eller ponny till att göra rätt och arbeta för oss, det känns bara så fel! Ni kanske undrar hur jag resonerar nu. Men mitt mål med ridningen är att hästen ska vilja arbeta med oss och inte för oss, det får ta den tid det tar helt enkelt. För det fins Inge som helst mening med att dra och slita i sin häst, sparka med skänken och rappa till hästen med ett spö bara för att den ska gå fram eller hoppa. Där försvann ju liksom hela meningen med ridningen och framförallt samarbetet. Vi måste börja tänka om vad vi faktiskt gör mot dem. Tänk hur mycket våra hästar faktiskt låter oss göra med de. Jag vill inte rappa till min häst bara för att den stannar på ett hinder. Vad är meningen liksom? Om hästen inte vill hoppa fins det ju en orsak till de. den kanske har kommit snett och då rappar man till med spöt? hallå! det ser inte bra ut! Nu var det inte riktigt det här jag skulle komma in på nu men så blev det. Det är iaf min åsikt. Iaf Bruno sköte sig bra de stunderna han faktiskt fokuserade.

Idag fick jag även hjälpa till med Hemi, unghingsten och rida honom. Han lär sig fort och det är positivt! Han förstod stanna, backa och flyta för skänken. Fram var däremot svårt för honom, något vi får fortsätta träna på tills han förstår vad vi vill. I övrigt var han väldigt fin utav det vi gjorde med honom.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0