Nu levererar sverige!

Jag kan inte mer än säga att jag är stolt över dessa fantastiska ryttare med sina fina hästar

Stockholm International Horse Show var i full gång på lördagen var det dags för världscupdressyr där Lövsta-ekipaget Tinne Vilhelmson-Silfvén och Don Auriello (Anton) verkligen visade framhovarna. Efter en näst intill felfri ritt kammade ekipaget hem 79.553% och satte därmed nytt svenskt rekord i Grand Prix.

- Jag kan nog säga att det är mitt livs ritt. Det kändes bara så där perfekt och han var lagom spänd. Han lyssnade hela vägen och var inte alls lika het som i Stuttgart, sa Tinne efter ritten.

Anton har utvecklats mycket under de senaste månaderna, både styrkemässigt och mentalt.

-Jag kan göra mer saker med honom nu eftersom styrkan är bättre och jag vågar trycka på lite mer än tidigare eftersom han håller sig på mattan, förklarade Tinne.

Hon fortsatte:

- Det gäller att hitta den där perfekta spänningen utan att han blir för het. Det här är hans sjätte inomhustävling hittills och det är klart att allt runtomkring gör sitt till. Men i dag gick det verkligen jättebra.

 
 
Inte nog med att Världscupkvalet i Stockholm avrundades på söndagen med Grand Prix Kür och en ny fantastisk runda av Tinne Vilhelmson-Silfvén och Don Auriello (Anton).
 
Tinne och Anton har haft en fantastisk helg i Globen med dubbelt upp i såväl svenskt som personligt rekord. Dagens ritt belönades med otroliga 84.70% och de fick bland annat 9,5 för piruetterna.

- Det var dessutom första gången jag kom över 80 procent, riktigt kul! säger Tinne.

 
 
 
 
Se Tinnes drömkür här.

Svenskarna dominerade årets Stockholm Grand Prix. Till slut var det dock Malin Baryard Johnsson och H&M Tornesch som stod som vinnare efter en rafflande omhoppning.

- Tornesch är i en superbra form, jag är så nöjd, säger Malin om "Tore".

 Förbundskaptenen i hoppning, Sylve Söderstrand, benämnde banan som den tuffaste som någonsin byggts upp under Stockholm International Horse Show. Bandesigner Peter Lundström satte verkligen ryttarna på prov med en utmaning som verkade utslagsgivande på trötta hästar, efter en hel helgs tävlande.

Trötta hästar efter ett tufft meeting

Malin Baryard Johnsson och "Tore" var nästa ekipage ut på omhoppningsbanan. - Det är alltid svårt att gå ut så tidigt. Jag ville inte sätta för mycket press på honom eftersom jag kände att han var lite trött. Det har varit en tuff helg för hästarna, säger Malin efter att ha tagit emot vinnarbilen under prisutdelningen.

Tillsammans med "Tore" fick hon dock till en nästintill perfekt runda. - Det är alltid kul att vinna på hemmaplan, därför känns den här segern speciell, säger Malin.

 

Det blev svenskarnas kamp även i Agria Nordic Tour. Till slut var Peder Fredricson på hästen Sibon ensam om att vara felfri i båda omgångarna - och därmed tog han hem den sista bilen.

 

Här hade Peder vunit tidigare under dagen.

- Jag är väldigt nöjd med min häst. Jag kunde hålla min plan och rida som jag tänkt hela vägen, säger Peder Fredricson om H&M Sibon.

Det var irländska Jessica Kürten, holländaren Jur Vrieling, britten Scott Brash samt Peder Fredricson och Henrik von Eckermann som kvalat till finalen i Agria Nordic Tour, där högsta vinsten var en bil.

Klassen gick över 1,45-hinder i två omgångar, där den första omgången bestämde startordningen i den andra. - Alla ryttare var felfria i första rundan så det var inte särskilt svårt byggt. När det står en bil på spel är alla väldigt sugna på att ta hem den, så då är det vinna eller försvinna som gäller, säger Peder.

 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0